Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

fredag 9 mars 2018

Tips som underlättar ditt skrivande

Tips som underlättar ditt skrivande

Tillhör du en av dem som lovade dig själv på nyårsafton att 2018 skulle bli året du satsade på skrivandet? Är du även en av dem som ännu inte kommit igång? Ingen fara, det är många månader kvar av året. Men skjut inte upp det längre. Börja idag!

Snart är det sommar, varmt och skönt och man längtar ut i naturen. Just nu snöar det för fullt utanför fönstret och snön ligger tjock på marken.

Jag tillhör dem som skriver bäst när det är sommar och varmt. Det är skönt att sitta ute i skuggan och låta orden flöda. Samtidigt tycker jag om att promenera, jobba i trädgården och bara vara ute i naturen. Därför måste jag prioritera att skriva under dessa månader när trädgården ligger i träda, när det är snöskottning som är det enda trädgårdsarbetet.

Fundera över vad du ska prioritera: 
Är det att skriva nu, när du mest håller dig inomhus?
Ska du vänta till sommaren när det är sol och värme och du kan sitta i skuggan av ett träd?

Om du har tänkt få boken klar det här året är det dags att sätta fart. Det är lätt att bara skjuta det på framtiden och säga "Imorgon börjar jag!"

Det är precis som med allt annat man skjuter till morgondagen, det blir inte av.

Egentligen skulle jag väl ta en vilodag, för jag har arbetat i ett sedan jag blev tillräckligt frisk för att stå på benen. Men jag ligger efter i schemat på grund av två veckors sjukdom. Det är inget man kan bestämma över, men man kan göra något åt det i efterhand genom att arbeta in tiden. Eller ha planerat för eventuella sjukdomsfall.

Sätt upp mål!
Jag har pratat om mål tidigare och jag tjatar om det igen. Sätt upp mål. Tydliga riktlinjer. Börja bakifrån:
1. När boken ska vara helt klar och ligga ute hos bokhandlarna/på nätet
2. När boken ska skickas till tryckeriet (där tar det mellan 3-4 veckor innan den är klar)
3. Sätt upp tid för korrekturläsning om du tänker skicka iväg till annan korrekturläsare, något du bör göra. Ge personen gott om tid att läsa och förvarna gärna om att boken är på gång.
4. Beräkna din tid för att läsa igenom manus när det är färdigskrivet.
5. Fundera över hur lång tid det kommer att ta att skriva boken, var realistisk!
6. Samla på dig idéer till berättelsen och kom på hur boken ska sluta.

Skrivprocessen
När du beräknat all tid har du ett slutmål. Något att ha som framförhållning, ett ljus långt där framme i den tunnel av mörker du kanske känner att du befinner dig i, när du famlar runt med orden utan att veta varthän det bär.

Då är det bara att sätta dig för att skriva. Eller?

Ta dig tid!
Ofta dyker frågan upp i någon Facebookgrupp hur man ska hinna skriva när man arbetar heltid. När jag svarar på frågorna blir oftast motsvaret "Ja, men du arbetar ju heltid med skrivandet, för dig är det lätt!"

Men jag har inte alltid arbetat heltid med skrivandet. Även jag har haft en heltidstjänst med allt vad det innebar: Fyra timmars bilresor varje dag och vara helt slut när jag kom hem. Ändå hittade jag tid till skrivandet. Jag skrev på kvällarna, på nätterna och på helgerna. I bilköerna funderade jag ut intriger, fortsättning på böckerna. I pauserna på jobbet bollade jag runt idéer till berättelsen. När jag kom hem var det bara att skriva ner dem. Att se på tv fanns inte ens med i tankarna på den tiden. Då var det skrivandet, motion och hundar som gällde. Att jag inte nämner maken beror på att han för det mesta var ute på resa i jobbet.

När jag startade eget 1982 blev det mer än heltidstjänst. Ändå prioriterade jag skrivandet de stunder jag var ledig. Och träning och hundar. Då hade jag ännu inte slagit igenom, inte ens berättat för mina vänner att jag skrev, men för mig var det oerhört viktigt att ta skrivandet på allvar. Berättelserna fanns där och pockade på, de ville ut och jag lät de komma ned på papperet.

Mina grannar sa "Du måste titta mycket på tv för du vet alltid vad som är på tv!" Det var faktiskt tvärtom. På den tiden fanns det inte så många kanaler att välja på. Jag skummade igenom programutbudet, kanske fanns det något jag ville se som kunde inspirera skrivandet. Oftast fanns det inte det och jag lät bli att sätta på tv:n. Jag skrev istället.

När jag väl slog igenom 1997 med boken Tillbaka till Pompeji, var jag tvungen att sluta jobba och fokusera på allt som hör författarskapet till. Inte blev det lättare att hitta tid för skrivandet, tvärtom. Det var föreläsningar, mycket resande och signeringar. Allt skötte förlaget, jag gjorde som de sa. Vissa månader föreläste jag precis varje arbetsdag, på helgen fick jag skriva.  Men jag tog mig tid att skriva, oavsett hur trött jag var. Det gäller att ha målet i sikte och inte släppa taget!

Tack vare mitt idoga arbete har jag nu en bokhylla fylld av böcker som jag har skrivit under mina 21 år som författare. I den här bokhyllan finns även böckerna på de olika språk de är utgivna. Det är inspirerande att se. Om jag någon dag tvivlar på skrivandet, då är det bara att titta på alla böckerna i bokhyllan för att fyllas av skrivglädje igen.

Hitta din inspiration!
Hitta din inspiration, det som gör att du inte tappar sugen utan håller blicken fäst på målet. Ge inte upp, en dag kan du också stå och titta på alla dina böcker.

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!