Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

måndag 12 februari 2018

Då kör vi!

Då kör vi!

Vi är nog många som har det gemensamt att allt nytt ska ske på måndag, eller på nyårsdagen.

Lite så är det för mig också. Jag sätter upp deadline när en bok ska vara klar, oftast är det "fram till måndag". Tur för mig att jag även arbetar helger, sju dagar i veckan.

Tanken var att jag föregående vecka skulle ha arbetat med 10 sätt samarbete lyfter din kreativitet, vars bokomslag du kan rösta på och vinna en bok.

Istället blev det Den magiska porten vid Färgargården som slukade det mesta av min tid. Eftersom jag i en paus i den Tre hattarboken gick in och började läsa korrektur på tredje boken i Färgargårdsserien, sedan var jag fast.


Fantastiska berättelser. En rolig sak med boken var att omslaget var klart långt innan de flesta hade hunnit skriva sina noveller. Att de blivit inspirerade av bokomslaget är något som märks tydligt. När jag insåg att jag helt enkelt var tvungen att läsa klar boken, bestämde jag mig för att den skulle bli klar till måndag, idag. Och det blev den.

Nu ska korrektur skickas ut till alla medverkande. Du vet väl att det här är en bok som jag har gjort tillsammans med mina skrivkursdeltagare? De tidigare böckerna är Färgargårdens andar, som jag trodde skulle bli den första, men även den sista boken tillsammans med skrivkursdeltagarna. Men även året därpå imponerades jag av deltagarnas texter och vi gav ut Morden på Färgargården.

Som du ser har vi olika tema i böckerna. Första gången var det andar. Det passar bra för Färgargården är en 1700-talsgård som har mycket att berätta. Nästa bok hade tema mord. Det blev lite som Morden i Midsomer, snart var nästan alla Eringsbodas invånare mördade (där bor bara drygt 700).

2017 var temat fantasy. Skrivkursdeltagarna har verkligen spräckt alla gränser och flutit ut i fantasin. Underbart att läsa! I år är temat historia.

Du kanske förstår att jag tycker om att utmana skrivkursdeltagarna. Många av dem har gått hos mig i flera år och behöver hitta sin egen nisch. Detta är ett sätt för dem att göra det.

Nu ska jag skicka iväg korrektur till alla författarna i boken, därefter ska jag fokusera på den tredje boken i Tre Hattarserien: 10 sätt samarbete lyfter din karriär. Med den titeln kanske det inte var så konstigt att jag lockades att arbeta med det gemensamma bokprojektet?

Skriv på!

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius


Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!