Välkommen till min Skrivarblogg

En blogg om Skrivtips, Boktips, Intressant fakta, Reseupplevelser och Livserfarenheter.
Här hittar du Skrivtävlingar och Skrivkurser. Här kan du se hur ett bokomslag blir till och hur man gör en bok.
Med andra ord hittar du här det mesta du behöver veta för att skriva en bok.
Debuterade som författare 1997 och har sedan dess utkommit med 60 böcker.
Arbetar som författare, skrivkurslärare, föreläsare och låtskrivare.
Håller distanskurser i skrivandet samt skrivkurser på Färgargården i Blekinge och Studieförbundet Vuxenskolan Karlskrona.

Kim M. Kimselius har Copyright på samtliga inlägg

söndag 31 december 2017

En tillbakablick på ett intensivt 2017 Gott Nytt År!

En tillbakablick på ett intensivt 2017 
Gott Nytt År!

2017 var året då den ena spännande händelsen efter den andra staplades på varandra. Det började med ett mejl, som vi trodde var spam, men som verkligen visade sig komma från Nationalencyklopedin.

Där hade de en lång, fin artikel om mig och mitt författarskap. Jag jublade, vilken perfekt början på året, speciellt som jag firade 20 år som författare 2017.

I mars var jag på Läromedelsmässa i Kristianstad, Yllan.
 

Därefter var jag på Bokmässa i Blekinge.

Nästa stora händelse var att jag fick ljudbokskontrakt på mina böcker, kontrakt med Saga Egmont.

Till min överraskning blev jag inbjuden som en av föreläsarna till den första litteraturfestivalen Bok och Hav i Karlskrona. Vilken upplevelse! De dagarna blev ett minne för livet.

2017 hade jag även sex boksläpp, ett av dem på Bok och hav. Det var 10 tips för att leva på din kreativitet.

Tanken var att även Morden på Färgargården skulle haft boksläpp på Bok och Hav, men så var vi på Landsbygdsmässan i Eringsboda veckan innan Bok och Hav. Tanken slog mig då att boken som utspelade sig i Eringsboda, verkligen borde ha sitt boksläpp där. Så blev det och vi sålde slut varenda bok vi hade tagit med och det var många.

Juni började med boksläpp av Mysteriet med Guldgubbarna, en bok jag gjort i samarbete med Ronneby kommun, som även stod för stort boksläpp på Biblioteket i Ronneby och på Kulturcentrum.

Vilken dag det blev. Jag hade oerhört roligt och blev glatt överraskad över att så många kom för att lyssna på mig och köpa den nya boken.

Även tidningen var där och intervjuade mig, här är det Bas i Blekinge.

Den 19 maj fick vi ett tillskott till familjen, lilla Kiara. Det var Jans födelsedag, så det blev hans födelsedagspresent. Kan man få en bättre present?



I juni var vi i Stockholm på 88-årsfest, med runt 50 personer. Det var Kiaras första möte med andra människor och hon var en riktigt liten pärla som charmade alla.

I juli fick jag den isländska skolboken där jag och mina böcker medverkar i. Något som kändes jättestort för mig.



 
Juli månad var fullbokad av skrivarkurser, som det här året sträckte sig in i augusti.
Här är en av grupperna, det enda fotot vi tog nere vid sjön. Så vi skrattade. Vi höll nämligen på att ramla i allihop när bryggan sjönk allt djupare under fotograferingen.

I augusti var det arkeologidag. Jag var där med Mysteriet med Guldgubbarna. Hade tagit med mig 50 böcker, som jag sålde slut på 45 minuter, så Jan fick komma med ännu en låda och med sig hade han även Kiara, till allas förtjusning.

Min yngsta fan, och namne, Lill-Kim/Oskar kom ända från Göteborg för att träffa mig och få göra en alldeles egen guldgubbe. Här är han oerhört trött och vill bara hem och sova.


September var en intensiv månad som började med boksläpp på Island av Svarta Döden/Svartidudir. Islandsresan blev en magisk upplevelse, början på en ny bok och bokad till Island maj 2019 för ett nytt boksläpp.


Direkt efter hemkomst från Island, bara 3 dagar senare, var det dags för ett nytt boksläpp, den här gången av Äventyr i Uddevalla.
Det här blev ännu ett magiskt boksläpp, med föreläsningar, kö i 45 minuter i bokhandeln när jag hade boksläpp och ännu en signering i en annan bokhandel. Från det jag anlände till Uddevalla, tills jag åkte hem en vecka senare körde jag inte bil en enda gång. Jag blev hela tiden hämtad och skjutsad, så skönt.
Kan du förstå min glädje när det var så här många människor som ville köpa min bok?

Väl hemkommen från Uddevalla hade jag några dagar på mig att tvätta och packa om väskan för att åka till Bokmässan i Göteborg.

Där hade jag boksläpp av Författare Från dröm till verklighet.
En bok jag släppte för att fira mina tjugo år som författare. Här har du berättelsen om mitt författarliv, men även tips och råd till dig som drömmer om att slå igenom som författare. Boken släpptes som pocket på bokmässan. Författare Från dröm till verklighet kommer ut som inbunden bok nu i januari. Då är den 100 sidor tjockare.

Förkylningen jag ådrog mig andra dagen på Island, 4 september, höll i sig hela hösten, med eländig hosta och envis feber, men jag körde på. Efter bokmässan var det dags för nästa resa, den här gången till Lissabon, för att göra research inför boken Tsunamikatastrofen i Lissabon.

Den boken håller jag på med just nu, den kommer ut under 2018.

Jag var trött och sliten när jag anlände till Lissabon och den envisa hostan höll sig kvar. Men det fantastiska vädret, med +36 grader och svalkande, ljumma vindar gjorde att jag kände mig bättre. Det var långa dagar, ofta från åtta på morgonen till åtta på kvällen då vi kom tillbaka till hotellet, för att därefter ge oss ut för att äta middag. Det blev en gedigen research och det kommer att bli ännu ett fantastiskt äventyr för Theo och Ramona.

Under hela året, mellan alla dessa händelser jag berättar om, har jag varit iväg runt om i landet och hållit föreläsningar.

För första gången höll jag skrivarkurs i november, strax efter att jag kom från Lissabon.

Jag var rädd för att det skulle vara kallt på Färgargården, men det var faktiskt varmare inomhus än under sommarkurserna. Riktigt, riktigt mysigt, därför har jag redan nu bestämt mig för att ha ännu en kurs vecka 44 2018. Boka redan nu om du vill vara med på den grundkursen!

När skrivarkursen var över var även min energi slut. Kroppen protesterade mot det intensiva tempot och jag fick feber i en månad, som däckade mig så mycket att jag inte kunde skriva. Frustrerande, eftersom jag hade sett fram emot att skriva klart Lissabonboken. Dessutom bestämde jag mig för att det inte blev några signeringar i november-december. De månader då jag vanligtvis bor i Skåne i min skrivarstuga för att köra runt och signera. Jag hade inte orkat helt enkelt.

Kiara blev plötsligt mycket dålig strax före julafton.
Vi fick åka in akut till veterinären och Kiara tillbringade en dag på sjukhuset med dropp. Det visade sig att hon hade tuggat i sig benbitar som satte stopp i magen, men som tur var kom det till slut ut den naturliga vägen tack vare droppet och omvårdnad hos djursjukhuset.

Det har varit ett intensivt, lyckosamt och oerhört stimulerande år, även om jag har gått på högvarv under precis hela året. Jag har lovat mig själv att vara snällare mot kroppen 2017, inget nyårslöfte, för de är svåra att hålla. Bara med tanke på hur sliten jag känt mig de senaste månaderna, därför vill jag starta 2018 med att ladda upp energin inför ett nytt intensivt år, med många nya böcker. Här är några av dem:

 Häxjakten, en byrålådsbok

Tredje boken i serien Staden på andra sidan Pyramiden

Spöket på Torpa Stenhus, där titeln ännu inte kommit på omslaget.
Sjätte boken i serien Theo- och Ramonaäventyr.

Tsunamikatastrofen i Lissabon, 23:e Historiska äventyrsboken om Theo och Ramona.


Den magiska porten vid Färgargården, tredje boken i Färgargårdsserien.

Ja, nu har du något att se fram emot och jag vet att jag har massor att göra innan 2018 är slut. Hoppas vi ses vid någon av 2018 års evenemang.

Vill önska dig ett riktigt 

GOTT NYTT ÅR

Kramisar Kim
Författare, Skrivkurslärare och Föreläsare

Copyright Kim M. Kimselius

Kanske vill du gå en skrivarkurs sommaren 2018 för mig, Kim M Kimselius?

Du kanske vill gå en skrivarkurs på distans?


Vad roligt att du läser min blogg.  Lämna gärna en kommentar längre ned i det här inlägget.  Eller mejla Kim M Kimselius. Välkommen tillbaka!

Du kan läsa mer om mig och mina böcker på www.kimselius.se.



2 kommentarer:

  1. Ett härligt år till ända! Önskar dig ett riktigt bra 2018!

    SvaraRadera
  2. Hej Marina

    Tack! Ja, det har varit mer än intensivt. Något jag inte riktigt hunnit med att läsa min bloggvänners inlägg :-( Men det kommer att bli bättre i år. Ha ett riktigt fint 2018.

    Bamsekram Kim <3

    SvaraRadera

Tack för att du lämnade en kommentar, välkommen tillbaka!